Ashtanga Yoga is een vorm van Yoga die door Sri K. Patthabi Jois (leerling van Krishnamacharya) tot leven geroepen is. De Ashtanga yoga is tot stand gekomen vanuit de oude yogasutra's (rond het jaar 400) en de oude geschriften van de hatha yoga. De yoga sutra's zijn de leefregels van de yoga die op schrift gesteld zijn door Pantanjali. De regels houden kort samengevat in: reinheid, een goede houding, gecontroleerde ademhaling, ingetogenheid, concentratie en meditatie. 
Van Ashtanga Yoga zijn een aantal soorten afgeleid, waaronder power yoga en flow yoga. De Ashtanga yoga bevat meerdere series. De eerste serie is de Primary serie, dan komt de secondary serie en hierna de Advanced series. De meest gedoceerde serie is de primary, die ook wel de therapeutische serie wordt genoemd, ofwel Yoga Chikitsa.
De Primary begint met 5x zonnegroet A en 5x zonnegroet B. Hierna volgen de staande houdingen (asana's), dan de zittende houdingen en als laatste de afsluitende houdingen. De staande en zittende asana's worden 5 ademhalingen vast gehouden. De meeste afsluitende asana's 8 tot 10 ademhalingen. De asana's worden aan elkaar geweven door de Vinyasa. Een Vinyasa is een verkorte zonnegroet die als doel heeft het lichaam warm te houden en de serie zijn flow te geven. Tijdens de serie is de aandacht gericht op de Bandha's1, de Ujjayi2 ademhaling en de Drishti's3. Samen met de Vinyasa vormen deze 4 een eenheid, waardoor de spirituele kant van yoga ervaren kan worden. Men moet eerst het fysieke lichaam leren ervaren, voordat men het spirituele lichaam kan ervaren.
Citaten van Sri K. Patthabi Jois zijn dan ook:
" 99% praktijk en 1% theorie" 
"Oefen en het komt vanzelf"
 
Ashtanga Yoga kan op verschillende manieren gedoceerd worden als Led class en self practise. 

Tijdens de led class worden de beoefenaars in de les geleid door de docent. De docent geeft het tempo aan en welke houdingen er komen. Tevens zal de docent verbale en fysieke aanwijzingen en correcties geven.  
De self practise is de stijl zoals die in de plaats Mysore in india wordt onderwezen. Er is een docent aanwezig die verbale en fysieke aanwijzingen en correcties geeft, maar de beoefenaar oefent op zijn eigen tempo. Hij kent de serie uit zijn hoofd of gebruikt daarbij een papier waarop de serie is afgebeeld. In deze stijl ben je je eigen leraar.

 

 

 

 

1) Bandha's zijn energiesloten, zij reguleren het stromen van de energie (prana) door de interne energiekanalen

2) Ujjayi ademhaling, een ademtechniek die de lucht in de keel laat circuleren voordat het naar de longen gaat. Dit geeft een ruisend geluid, zoals de golven van de zee. Door middel van deze techniek wordt de ademhaling langzaam en gelijkmatig, waardoor de lucht meer tijd krijgt om op te warmen en het het lichaam van meer warmte voorziet.

3) Dristhi's zijn de kijkrichtingen tijdens de asana's. Door de aandacht op een drishti te richten, trek je je zintuigen terug uit de omgeving. Het haalt de afleiding van de omgeving weg. Ook het focussen op de bandha's en ujjayi adem bewerkstelligen dit. Dit is die eenheid, waardoor je meer gewaar wordt van jezelf.